Het ideale bedrijfsfilmconcept
Hoe u bedenkt wat iedereen wil
Bedrijfsfilmconcept bedenken
Eindelijk is het dan zover. Na een lange zoektocht heeft u het filmproductiebedrijf gevonden dat past bij uw identiteit en bij uw budget. Het is tijd om uw bedrijfsfilm te maken. Bij een goed filmproductiebedrijf kunt u de rest van het proces aan hen overlaten. Maar wat als u graag zelf de touwtjes in handen houdt? De beste manier om controle te houden over het filmproject is: zelf het concept en het script bedenken. Op het script komen we nog terug. Eerst gaan we het over het concept hebben. Want hoe krijgt u nou het perfecte idee?
Manieren om ideeën te bedenken
Er zijn een heleboel methodes om snel op ideeën te komen: Brainstormen, Brainwriting, Structured Idea Management, Pressure Cooker, Mindmapping, en ga zo maar door.
- Brainstormen doet men samen in een groep. Soms werkt dit erg goed, vooral als de mensen in de groep elkaar versterken. Iedereen schrijft op wat in hen opkomt en hangt dit op een bord. In deze fase zijn er geen “slechte ideeën”. Later worden de beste ideeën eruit gekristalliseerd.
- Bij Brainwriting doe men hetzelfde, maar dan schrijft iedereen de ideeën onafhankelijk van elkaar op.
- Bij Structured Idea Management gebruikt men ideeën van alle medewerkers in het bedrijf door bijvoorbeeld een ideeënbus. Alle informatie kunt u dan vervolgens ordenen om het beste idee eruit te filteren.
- Bij Mindmapping neemt u een centraal thema en alle associaties die bij u opkomen ordent u daaromheen. Gebruik lijnen, groepen, tekeningen, associaties en kleuren om dit te ordenen.
Waar deze methodes allemaal op neerkomen is: snel zo veel mogelijk dingen opschrijven om tot uw uiteindelijke, ideale concept te komen. Wat erg goed werkt is om een uur lang te brainstormen. Schrijf alles op — ook ideeën die niet goed lijken. U weet namelijk nooit waar u dit mee zou kunnen combineren of op welke andere ideeën het u nog kan brengen. Vervolgens kiest u daar de vier beste ideeën uit, schrijft deze op en laat het onderwerp dan een dag of twee rusten. Meestal komt het beste idee dan vanzelf op een moment dat u er niet meer aan denkt en naar huis rijdt of een huishoudelijk klusje doet.
Waaraan moet een goed concept voldoen?
- Een goed concept is simpel en makkelijk uit te leggen aan anderen. U zou in een paar zinnen moeten kunnen uitleggen wat u wilt. Een bedrijfsfilm moet voor zichzelf spreken. Teveel toeters en bellen leiden alleen maar af van de werkelijke boodschap.
- Een goed concept is haalbaar, zowel qua techniek, financiën en tijd. Dit behoeft geen uitleg.
- Een goed concept past bij uw bedrijf en wat u wilt uitstralen. Gebruik in uw bedrijfsfilm uw huisstijl en zorg ervoor dat het de visie van uw bedrijf uitstraalt, zodat uw klanten weten waar ze aan toe zijn.
- Tot slot: wees vernieuwend en wees bereid om risico’s te nemen. Kijk goed naar wat uw concurrentie doet en neem dit mee in uw brainstorm. Maar pas ook op! Simpel, haalbaar en herkenbaar zijn de belangrijkste punten. Op het moment dat u daarop moet inleveren om vernieuwend te zijn is dat het niet waard. U wil namelijk niet een bedrijfsfilm met de nieuwste technieken, of een hip en flitsend filmpje, als daardoor de boodschap minder sterk overkomt, er rommelig uitziet of zelfs niet afgemaakt wordt.
Eline Wonders
Ik ben nieuwsgierig naar uw tips, vragen en ervaringen. Welke tips miste u? Wat is de beste bedrijfsfilm dat u bent tegen gekomen? Waar zou u graag een artikel over zien? U kunt uw reactie onder dit artikel achterlaten in het commentaarveld.
Was dit artikel nuttig voor u? Vergeet dan niet om dit artikel te delen via Twitter, Facebook, Linkedin of via uw eigen blog of nieuwsbrief.
Tot volgende maand,
Eline Wonders